maandag 5 mei 2014

Hoe inspireer en activeer je een online community

Informatie overload
In onze zoektocht naar het ideale intranet kwamen we op de vraag:
Hoe zorgen we ervoor dat de mensen niet alleen met de dagelijkse dingen bezig zijn zoals vergaderen en overleggen maar ook de tijd nemen om nieuwe ideeën op te doen. 
Er worden allerlei interessante evenementen georganiseerd en cursussen gegeven. Helaas staat de informatie hierover verspreid over tientallen websites De uitdaging is hoe verzamel je al deze informatie en hoe selecteer je daaruit alleen het voor jou relevante.

Je hebt weinig tijd en je zou je dat klusje het liefst aan een ander overlaten. Het goede nieuws is dat kan, je gebruikt daarvoor een nieuws robot en de gezamelijke werkkracht van de gehele intranet community.

Hoe hebben we dat aangepakt

In het kort doorloop je een aantal stappen:
  • verzamelen van informatie
  • classificeren: diverse rubrieken en een persoonlijke waardering (laag tot zeer interessant)
  • selecteren wat relevant is (op basis van interessant voor jou)
  • actief onder de aandacht brengen (email, tweet, whats app)
We zijn ermee begonnen om dit proces op te zetten en de eerste resultaten zijn veel belovend. Voor het verzamelen van de content maken we gebruik van een gedeeltelijk geautomatiseerd proces. Een nieuws robot verzameld automatisch iedere dag allerlei informatie. Voor het classificeren gebruiken we de gezamenlijke werkkracht van de community zelf. Iedereen kan meehelpen en bepaald zo zelf of een bepaald stukje content interessant is of niet.

Het resultaat

Klik hier
De som van al deze activiteiten en waarderingen resulteert in een selectie van de meest interessante en actuele artikelen en evenementen. Degeselecteerde informatie komt prominent op de website en word periodiek in een nieuwsbrief ge-mailed. In het voorbeeld zie je een overzicht pagina van de laatste activiteiten en rechts een aantal aanbevolen evenementen en artikelen. Op deze wijze hebben wij de gebruikers van ons intranet voorzien van inspirerende content in de hoop dat dit zal gaan leiden tot betere resultaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten